Anders kijken naar gedragsproblemen

Het merendeel van de ouders waar ik mee samenwerk geven aan dat ze niet goed weten hoe ze moeten omgaan met de gedragsproblemen van hun kind. 

 

              Hoe komt dat belonen of straffen niet werken bij mijn kind? Ik moet precies steeds meer en meer straffen...

              Ik heb al zo veel gesprekken gehad met mijn kind over zijn gedrag, maar er veranderd niks.

              Iedereen in mijn omgeving geeft advies, maar het wordt steeds erger en erger...

              Ik weet het niet meer, ik heb het gevoel dat ik al alles geprobeerd heb...

 

 

Zicht krijgen op de emotionele ontwikkeling van je kind, kan je als ouder/opvoeder helpen om meer inzicht te verwerven in de betekenis van gedrag. Als een kind probleemgedrag vertoont gaan we automatisch reageren op dit gedrag. Als je aanpak niet werkt kan het helpen om meer inzicht te krijgen over de onderliggende behoefte van het kind. Hierdoor krijg je meer begrip voor je kind,  kan je je eigen begeleidingsstijl en verwachtingen aanpassen om zo verandering op lange termijn te bekomen. 

 

Als we enkel reageren op het waarneembare gedrag (wat we zien), stellen we onszelf te weinig de vraag welke behoefte of nood er achter het gedrag zit. Voorbijgaan aan de behoefte van het kind zorgt ervoor dat het gedrag in frequentie en ernst kan toenemen. 

 

  • Belangrijk om te weten is dat er bij kinderen met een beperking (ADHD, ASS, verstandelijke beperking,…) vaak een onevenwicht is tussen het kunnen (cognitie IQ) en het aankunnen (emotionele ontwikkeling – sociale ontwikkeling). Zo kan de emotionele ontwikkeling vertraagd verlopen in vergelijking met de cognitieve ontwikkeling en/of sociale ontwikkeling. Het kind 'kan' (IQ) dus meer dan het effectief 'aankan'. Er bestaat een risico dat de omgeving deze kinderen gaat overschatten waardoor er stress ontstaat bij het kind. 

 

Meer informatie over de verschillende fases van emotionele ontwikkeling, het 'kunnen' en 'aankunnen' vind je hier terug. 

 

Bij Krachtig Kijken gaan we breder kijken dan enkel wat we zien en vertrekken steeds vanuit volgende vragen:

  • Wie is het kind? Wat zijn zijn kwaliteiten?
  • Wat zijn de noden en behoeften van het kind? 
  • Wat doet de omgeving al om het kind te ondersteunen en wat werkt al in de goede richting?
  • Waar kunnen we (nog) meer rekening houden met de behoeften van het kind? Wat kan en mag ik verwachten van mijn kind? 
  • Hoe gaan we dit concreet aanpakken (in de verschillende situaties)? Welke stappen kan ik als ouder zetten om verandering te creëren?

 


Deze afbeelding geeft het 'ijsbergdenken' weer. Het gedrag dat we zien is slechts een topje van de ijsberg, er zit nog zo veel (onzichtbaar) onder.
Deze afbeelding geeft het 'ijsbergdenken' weer. Het gedrag dat we zien is slechts een topje van de ijsberg, er zit nog zo veel (onzichtbaar) onder.

 

Heb je vragen of wil je meer informatie?

Laat zeker iets weten via de contactpagina.

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0